Vad glad man blir...

... när något som man jobbar mycket med blir bättre! Dagmar hatade alltid att klippa klorna tills jag köpte en ny tång. Efter det har det gått hundra gånger bättre, men de senaste veckorna har hon börjat krångla igen. Fast verkligen inte alls lika mycket som förut, utan hon bara försöker slingra sig lite. Innan tångbytet blev hon så arg att hon högg efter mig och en gång fick hon tag i mitt lillfinger. Iaf, idag klippte jag klorna på henne och hon låg helt avslappnad på rygg i mitt knä och sa inte ett pip. Rörde sig inte heller en millimeter! Åh, vad glad jag blev! Hoppas det håller i sig nu bara...

Men så finns det ju gånger då man nästan börjar grina av uppgivenhet också. Förra kurstillfället var nästan så. Jag tror att både jag och Dagmar hade en dålig dag, för jag hade jobbat morgonpasset på jobbet och var supertrött och Dagmar kändes inte alls fokuserad och arbetsvillig. Men det kan ju också ha varit så att jag överförde min negativa känsla (för jag var grymt irriterad!) på henne och att det var därför hon inte tyckte det var kul att jobba med mig. Jag försökte verkligen att dölja det i början, men hundar är ju så bra på att läsa av oss människor så hon märkte säkert det. Hur som helst så slutade det med att vi bara satt och tittade på de andra hundarna, för jag var så frustrerad över att inget funkade att det inte var läge att träna. Min irritation förstörde bara för oss båda och jag ville inte att Dagmar skulle få en negativ inställning till träning så därför blev det lite passivitetsträning istället, vilket också är väldigt nyttigt. Tyvärr satt den uppgivna känslan kvar hela helgen och jag fick för mig att jag lika gärna kunde sluta träna henne, för hon skulle aldrig bli lydig ändå. Typiskt mig. En enda motgång och så har jag glömt bort att Dagmar i vanliga fall alltid är jätteduktig och arbetsglad. :) Nu har jag iaf återhämtat mig och jag har haft henne lös på flera promenader och det har gått superbra. Nyss hade vi ett läxträningspass som också gick finfint, så nu är jag peppad inför nästa kurstillfälle på torsdag! Dessvärre ska jag jobba morgon då också, så risken finns att jag är lika trött.. Men då ska iaf Johanna med, så hon kan få köra hårt istället. :)

Kommentarer
Postat av: jojje

sv: ja jag ska lägga ut bilder på henne, ska försöka lägga in från mobilen imorgon;D Jaffa är 6 månader om en vecka. hur gammal är Dagmar?

2009-01-27 @ 21:50:19
URL: http://minrottweiler.blogg.seinmin
Postat av: Anna

Men hon är bäst. Ibland lite jobbig och trotsig. Men ändå ALLTID bäst.



G o s e b ä s ! !

2009-01-28 @ 15:41:01
URL: http://annimoll.blogg.se/
Postat av: jojje

hej:) nu har jag lagt upp en bild på Jaffa sen i julas. fler kommer senare.

2009-01-28 @ 19:52:19
URL: http://minrottweiler.blogg.seinmin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0