Klicker, skotträdsla och kurs

På Valborgsmässoafton var jag och Dagmar och några av mina kompisar i Mariebergsskogen och tittade på brasan. Det var hur mysigt som helst TILLS de började skjuta raketer! Jag har aldrig någonsin sett en så rädd hund förut. Jag höll i henne för bara livet, men hon kastade sig omkring i famnen på mig och bara gallskrek. Det var fruktansvärt. Jag kunde inte göra någonting för att lugna henne. Jag bara höll i henne och gick lugnt därifrån, men inombords mådde jag också skit. Usch, vad hemskt det var. Vi fick gå hem direkt, för hon var så stressad och orolig och jag fick bära henne hela vägen hem för att hon var så rädd. När vi kom hem till Tobias lugnade hon ner sig och jag hoppades att den här upplevelsen inte skulle göra henne rädd för alla höga ljud, men dagen därpå passerade vi första-maj-paraden som hade stora trummor med sig och Dagmar blev alldeles utom sig igen. Så nu är jag rädd att hon är skotträdd på riktigt. Vi får börja försöka träna bort det.

Och det leder mig in på nästa ämne: klicker. Jag har kört klickerträning i några veckor nu och vilken skillnad det har gjort! Jag har plötsligt en hund som frivilligt erbjuder kontakt och som lyder med glädje (åtminstone för det mesta!). Hundmöten går finfint, inkallningen funkar hundra gånger bättre även om jag fortfarande kör med långlina på för att inte riskera något... Än har vi ju inte fått 100 % koll på hur klickern kan användas på bästa möjliga sätt, men om det ger så här bra resultat när man inte har full koll så undrar jag vilket superteam vi kommer bli sen?! :) Känns så roligt att vi båda har hittat tillbaka till den tränings- och samarbetsglädje vi hade i början.

Och roligare än så här ska det faktiskt bli: vi har kommit med på agilitykursen!! Den börjar redan på tisdag, men jag är tyvärr i Dublin då så vi kommer missa första tillfället. Emma och Kasper är också anmälda, men jag vet inte om de har fått någon bekräftelse än. Hoppas, hoppas!! Det ska bli så himla kul!

Kommentarer
Postat av: Sofie o Specs

sv: Jag ställde inte honom i mariebergsskogen :) han var bara med på barn med hund med en kompis dotter :)

2009-05-02 @ 13:36:10
Postat av: Marie

Fy, stackars Dagmar! Fyrverkerier borde inte få finnas...

2009-05-04 @ 08:49:43
URL: http://www.sportigamarie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0