Så här gjorde jag:

* Jag väntade tills Dagmar erbjöd ett frivilligt sitt. Det klickade jag och belönade för några gånger.
* Sedan väntade jag tills Dagmar lyfte en tass - då klickade jag. Upprepade detta kanske två gånger.
* Nästa steg var att få henne att lyfta två tassar, vilket hon snabbt gjorde genom att göra små miniminihopp då framtassarna i princip bara lättade från marken. Det gällde att vara snabb, men jag lyckades riktigt bra med timingen.
* Efter det var det dags att låta henne lyfta tassarna högre upp. Jag slutade klicka för de små minihoppen och då blev hon frustrerad och visade ännu tydligare att "titta, jag gör ju rätt!". Då fick hon så klart belöning!
* Jag fortsatte på det här sättet tills hon satt rak i ryggen med tassarna framför bröstkorgen. Då började jag med omvänd lockning, för att lära henne att hålla den positionen och det förstod hon direkt. (Ska förklara vad omvänd lockning är i nästa inlägg.)
* Nu kvarstår att verkligen få henne att sitta kvar så en längre stund och att lägga på ett kommando, men det gör vi någon annan dag. :)

Ska försöka ta ett kort på henne när hon sitter fint någon annan gång. Det är svårt när man är själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0