Passar shaping alla hundar?

Jag är medlem på hundforumet vovve.net och där kommer den frågan upp titt som tätt. Jag tror att shaping passar alla hundar. I de fall där ägaren påstår annat tror jag att det beror på att ägaren har bristande kunskaper, tex sätter för höga kriterier, har dålig tajming, eller korrigerar samtidigt som hon/han shejpar. Sist frågan var uppe var den en kvinna som tyckte att hennes hund blev låg av shaping och hon tyckte då att det var bevis på att shaping inte passar alla hundar. I hennes profilinfo stod det att hon använder klicker ibland, men att hon inte tyckte att man ska begränsa sig till en metod. Hon skrev också att hon blandar in lockning i träningen. Min analys blev att hunden inte är van vid att ta egna initiativ och att den möjligtvis också är van vid att bli korrigerad när den gör fel. Och då är det inte så konstigt att den blir “låg” vid shaping!
Innan jag gick shapingkursen hos Klickerklok hade mitt svar kanske blivit annorlunda, för då var jag själv tveksam till om det verkligen passade Dagmar. Jag tyckte att hon verkade lite korkad liksom… Sen insåg jag ju så klart att allt var mitt fel! Nu shejpar vi med jättebra resultat!

Alma och Julius shejpar ett hoppstå.
Belöning för bra shejpingpass!
"Jag då? Ska inte jag få jobba lite också?"
Jodå! Här jobbar vi på signalkontrollen på sitt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0