Lugn dag

Idag har varit en underbar dag faktiskt. Dagmar har varit otroligt lugn och avslappnad och inte skällt särskilt mycket alls! Kanske börjar mitt enträgna arbete ge resultat äntligen! Eller så var det bara en bra dag. :)
Igår kväll fick jag besked om att proverna vi tog på Dagmar inte visade några fel. Så det är väl både bra och dåligt egentligen... Bra för att hon är frisk, men dåligt eftersom det innebär att det är ett rent beteendeproblem vi har att göra med. På fredag ska vi tillbaka till veterinären, som även är utbildad beteendevetare och verkar jättevettig! Dyrt som fan blir det, men om vi lyckas lösa det här så är det värt varenda krona. Vi kommer sitta ner och prata igenom problemet och hela Dagmars liv och sedan kommer jag få en skriftlig rapport med en åtgärdsplan. Hoppas bara veterinären kommer på någon smart lösning. Problemet är ju att Dagmar när hon sover eller vilar reagerar rent instinktivt av rädsla så fort någon rör på sig. Eller ja, verkligen inte alltid, men ibland. Och då reagerar hon med att vilja försvara sig mot det upplevda hotet, som så klart inte är något hot. Så fort hon ser att det tex var min fot så slutar hon. Det är väldigt konstigt och svårlöst eftersom det är svårt att träna bort. Men vi får väl se vad vetten kommer fram till.


Foto: Madelen Juhl

Kommentarer
Postat av: Pernilla/Pillan

Roligt att få läsa om ditt liv med Dagmar. Har själv en liten vovve som är rädd för mkt nytt och tar till skall (=beteendeproblem).. och har börjat med klickerträning. Men det kräver en hel del tålamod. Men trevligt att bli lite inspirerad av din blogg!

2010-02-18 @ 13:10:14
URL: http://pillanskrypin.blogspot.com
Postat av: Anonym

så där reagerar min dvärgspets också speciellt om vi är i nya miljöer.

2010-08-07 @ 20:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0