Så var det dags igen..

Alla dessa smällare. Redan igår fick vi uppleva det första "firandet". Av någon anledning sköt någon både raketer och smällare i säkert nästan 10 minuter. Dagmar blev jätterädd, men faktiskt inte så rädd som hon har blivit vid tidigare tillfällen. Hon sprang och "gömde" sig i soffan, kröp ihop bakom en kudde och gjorde sig så osynlig som hon bara kunde, men hon var ändå kontaktbar. Tidigare har hon varit så rädd att hon vägrat ta godis tex, men nu kunde jag mata henne med grillad kyckling lite då och då. Jag vill ju försöka använda klassisk betingning och så gott det går få henne att förknippa smällar med någon positivt istället för något läskigt, så det var ju ett framsteg iaf. 

Jag har lite ångest över att jag inte tagit tag i detta tidigare, men nu ska jag iaf börja träna på såna här ljud. Har fått tips av Lina om ett youtube-klipp med raket- och smällarljud som man kan träna skotträdda hundar med. Ska börja köra den flera gånger om dagen, först på jättejättelåg volym och sedan öka successivt. Samtidigt tänker jag kasta ut godis på golvet så hon får en positiv känsla. 

Någon som har erfarenhet av att träna bort skotträdsla? Tips mottages tacksamt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0