Dålig uppdatering, men bra inkallning

Har inte riktigt haft tid eller lust att uppdatera bloggen på ett tag nu, men å andra sidan så har inget intressant hänt direkt.
Rallylydnadsavslutningen blev inställd, så den har vi inte haft än och tur är väl det, för jag har inte tränat alls!! Verkligen ingenting på två veckor.. Usch, jag skäms.

Jag har dock tränat på andra saker. Bland annat bestämde jag mig för att nu j*vlar ska Dagmar kunna gå lös och komma på inkallning. När hon var mindre gick hon alltid lös på promenaden till jobbet och det gick hur bra som helst. Men så kom hon in i den hemska trotsåldern och  började totalt skita i mig. Jag fick kalla fötter efter att hon en dag sprang fram till en annan hund och det var omöjligt att fånga in henne.  Efter det var det koppel eller långlina som gällde, för jag avskyr verkligen när folk har sina hundar lösa utan att ha koll på dem och jag vägrar vara en sån själv! Men i och med denna händelse och trotsåldern så sjönk mitt förtroende för Dagmar och jag vågade helt enkelt inte ha henne lös. Jag testade några gånger, men med resultatet att hon ballade ur helt och bara sprang runt, runt och ignorerade mig helt och hållet. Häromdagen insåg jag att detta beteende med största säkerhet beror på att hon är så ovan vid att vara lös att hon blir överlycklig när hon väl får vara det, så att hon nästan inte kan kontrollera sig. Då bestämde jag mig för att jag ska låta henne gå lös korta stunder på säkra platser varje gång vi går ut. Och det har jag gjort nu och det fungerar så otroligt bra! Dagmar går jättefint och kommer omedelbart på inkallning nästan varje gång! Sen ska väl tilläggas att jag har med med ost (=favoriten big time!) och delar med mig av denna mycket generöst, men jag känner att det är viktigt att vi börjar på ett sätt där vi inte kan misslyckas utan skapar en tillit och positiv känsla inför lösgåendet igen. Och då får man väl vara en godisautomat, som min faster en gång sa. :) Idag gick hon lös nästan hela promenaden, som varade en timme. Hon klarade till och med förbipasserande joggare och cyklar. Vid hundmöten kopplar jag henne dock, och det kommer jag alltid göra av respekt för den andra hundägaren. När vi möter människor är det fot som gäller, av samma anledning. De man möter kan ju inte veta om hunden kommer springa fram eller inte.

I samband med inkallningsträningen har jag lagt i en högre växel vad gäller skvallerträningen också och det ger faktiskt resultat. Imorse gick vi förbi flera hundar och även om Dagmar gärna vill ha lite koll på dem så tittar hon alltid på mig och får sin belöning. En enda gång gick det dåligt och det var när vi mötte en storpudel som gjorde ett litet utfall mot Dagmar. Och då kan man ju faktiskt förstå att hon tappar koncentrationen. :)

Imorgon kommer kusin Helena och hennes Daniel, och det ska bli väldigt trevligt!

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja bilderna blev riktigt bra. Dom är tagna i en studio av Isabelle Wahlström :)



Har inte riktigt förstått vad rallylydnaden går ut på?? Vad är grejen liksom? Det ska gå fort :P

2009-07-26 @ 15:56:39
URL: http://deamon.blogg.se/
Postat av: Anna

ost! haha det måste jag ju bara prova! :)



ja man vill ju gärna kunna ha hunden lös.. har min lös när vi plockar svamp, men sist så stack han fram till en schäfer (!!!) inte så bra, dock hälsade de bara på varann men det kunde ju ha blivit fight och dessa hundar i modell större storlek vill man helst undvika fight mellan :)

2009-09-10 @ 23:34:22
URL: http://annaflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0