Hund i bil i värmen

Idag berättade min kollega Lisa att hennes kompis fått rycka in och rädda två hundar ur en bil utanför Charlottenbergs köpcentrum. Hundarna låg och vred sig där inne och drack sitt eget urin. De var verkligen illa däran, så till slut var Lisas kompis tvungen att slå in rutan på bilen. Eftersom hundarna var instängda i en stålbur i bagagen så kunde de ändå inte få ut hundarna, men de lyckades spruta in vatten på dem iaf. Till slut kom ägaren, som var rätt blek i fejset, sa Lisa.

Usch, jag tycker det är så hemskt när folk lämnar hundarna i bilen när det är så här varmt ute! Varje år dör flera vovvar och det är ingen trevlig död de upplever - de kokar ihjäl. Jag vill inte ens föreställa mig hur det känns. En bil förvandlas till en bastu på nolltid och eftersom hundar bara svettas genom tunga och tassar så kan de inte reglera värmen lika bra som vi människor. Och då vet ju vi alla hur mkt vi svettas i en bastu... Nej, usch. Ni som har hund: lämna hunden hemma när du ska ut på stan eller göra något annat. Den har det bättre där än i en bastubil.

Imorgon ska vi på TV4 Värmland göra ett inslag om det här. Jag hoppas många ser det och tänker till...

Ikväll är det kurs igen och jag ska försöka komma ihåg att ta med kameran.
Det är jättevarmt här idag igen, så det blir till att hälla på hundarna vatten så de orkar jobba.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det är verkligen hemskt, och man blir lite fundersam, hur kan någon ha missat att det inte är en bra idé att lämna en hund i en bastubil?? Johanna

2009-07-10 @ 21:35:24
URL: http://rillihus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0