"Backa"

Eftersom vi nästa kurstillfälle ska lära in ett moment där hunden ska backa vid förarens sida så tjuvstartade jag litegrann med kommandot "backa" idag. Återigen slås jag av hur smart och effektiv klickerträningen är! Jag valde att, istället för att shejpa fram det, använda min targetstick, som är en vanlig ätpinne. Hittills har jag bara lärt in targetstickan och tränat på att hon verkligen ska följa den och sätta nosen på toppen på den i olika situationer, men idag använde jag den alltså för att få henne att backa. Vid första försöken gick det inte alls: hon bara satte sig ner på rumpan. Jag insåg då att jag höll stickan för högt och sänkte den så att hon nästan fick böja ner huvudet lite för att kunna nosa på den. Och då gick det hur bra som helst! Vi körde några gånger, men nu är det så sent så vi får fortsätta imorgon. Bifogar två bilder på träningen idag, men det är rätt svårt att se vad som egentligen händer... Ska försöka fixa en video imorgon om jag hinner.


Här närmar nosen sig targetstickan...



Och här flyttar hon sig bakåt allt eftersom jag för targetstickan mot henne.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0