Varför jag diggar klickerträning:

* man slipper leta efter fel hela tiden och kan koncentrera sig på det hunden gör rätt, vilket gör att man som tränare får en hundra gånger roligare upplevelse vid träning
* eftersom jag som tränare är mer positiv blir även hunden gladare och mer arbetsvillig
* klickerträning aktiverar belöningscentrat i hjärnan hos hunden vilket gör att hela kroppen fylls av endorfiner
* tränar man klicker på riktigt så låter man hunden själv räkna ut vad den ska göra vilket ger den extra mycket stimulans och aktivering, vilket så klart gör den extra trött efteråt :)

Skulle kunna göra listan hur lång som helst egentligen, men det ovan är de främsta skälen till varför jag nu har gått över till klickerträning. Det har verkligen gjort att både jag och Dagmar har roligre när vi tränar!


På tisdag börjar kursen i rallylydnad. Håll tummarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0