Nu kan vi buga också!

Nu var det allt länge sen jag bloggade. Har inte haft någon lust alls faktiskt, varken till bloggande eller träning. Men idag fick jag ett infall. Igår träffade jag Lina och Zing, som är med i svenska landslaget i freestyle. Eller, egentligen träffade jag bara Lina, för en intervju, men hur som helst blev jag oerhört inspirerad så idag körde jag ett litet shapingpass. Dagmar var jättehet, så hon är nog lite understimulerad, stackarn. Tyvärr gör det ju att jag tycker det är mindre kul att träna, så det blir en ond cirkel liksom. Men iaf, idag bestämde jag mig för att shejpa in "buga", alltså att hunden lägger sig ner med framdelen, men bakdelen står fortfarande upp. Det gick över förväntan = vi lyckades! :) Först tänkte jag utgå ifrån någon förkunskap hon redan har och det bästa momentet för den här övningen är ju så klart "ligg". Jag tänkte helt enkelt fånga "buga" i läggandet, men insåg ganska snabbt att Dagmars sätt att lägga sig ner är att börja med bakdelen och sen lägga ner framdelen. Det gjorde ju att det blev omöjligt att utgå från "ligg", så jag fick tänka om. Började med att klicka för att hon riktade nosen neråt, mellan tassarna, typ som att hon nosade på golvet. Sedan använde jag samma belöningsplaceringstänk som när jag shejpade in "backa". Jag kastade alltså godisen mellan hennes framtassar, men till skillnad från "backa" så fick jag den här gången vara noga med att inte kasta för långt. När vi lärde in "backa" var ju poängen att godisen skulle kastas långt in under henne, så att hon var tvungen att backa för att nå godisen. I det här fallet gällde det att kasta precis lagom långt, så att godisen hamnade precis under nosen så att hon kunde behålla positionen. Fick väldigt hög belöningsfrekvens på det här sättet och vips hade hon förstått! Då lade jag på stadga och frikommando, vilket hon tog väldigt snabbt. Vi behöver så klart jobba mer på beteendet, men det känns toppen att vi lyckades så snabbt! Nästa pass ska vi träna mer stadga och lägga på kommando. Jag är väldigt dålig på att lägga på kommando faktiskt, så jag har många beteenden som bara är frivilliga nu. Men det ska det bli ändring på! :)
Försökte ta kort på henne när hon bugade, men det gick inte så bra.. Får försöka nästa gång!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Shit va ni är duktiga! Applåder :)

2009-11-30 @ 19:49:46
URL: http://juliusmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0