Vad det är trist när...

...man inte känner att man har tid att träna! Och när tiden går alldeles för fort! Imorgon är det dags för agilitykurs igen och tror ni jag har tränat nåt på "läxan"? Nix. Det har inte hunnits med bland bröllop, jobb, städning och matlagning. Läxan som jag och Dagmar skulle tränat på är kontaktfält. Vi kör metoden "två av - två på", vilket innebär att man lär hunden att stanna med frambenen på gräset och bakbenen på balansbommen/A-hindret/etc. Detta görs med hjälp av target, vilket ju Dagmar kan sedan tidigare. Tack vare det så har kontaktfälten gått ganska bra ändå, men ibland blir hon så ivrig så hon bara hoppar ner från kontaktfältet på targeten för att få sin godis. Så vi måste se till att förstärka enbart när hon står kvar med bakbenen på hindret, vilket är rätt svårt för det händer att jag i min iver klickar när hon söker sig ner mot targeten, för jag tror att hon har tänkt stanna. Dagmar tänker dock hoppa ner och har jag redan hunnit klicka innan det så är det ju bara att ge belöning.. Det är sjukt svårt det här med tajming!
Vi fick också i läxa att träna på säcken. Säcken är en tunnel som man inte ser igenom, utan hunden måste trycka sig ut själv under "tyget". Det är riktigt tungt, så för en liten flicksnärta som Dagmar är det inte helt lätt. Hon väger ju 2,2 kg så hon kommer verkligen få jobba för att ta sig igenom. Men nu har vi börjat att träna genom att en annan person håller upp säcken i slutet så att man ser ljuset. Sedan minskar vi hålet successivt. Förra veckan kom vi så långt att Dagmar fick tyget lite på ryggen när hon sprang ut genom öppningen. Det gick bra, men vi får nog ta det riktigt långsamt så att hon inte blir rädd.
Vi får väl se om jag tar mig ut till klubben för ett litet pass senare idag.

Och hörrni alla Karlstadshundägare: Kom igen och anmäl er till hundträffen! Det blir kul!!!

Här kommer en liten bildkavalkad:


Belöning med tennisboll på snöre


Hopp! (Och jag ursäktar min klädsel med att det är hundkurs.)


Spana in den landningen va!!


Slalom, baby, slalom!


Säcken...


... och kontaktfält.


Kommentarer
Postat av: Louise

Sedär, det blev ju några helt okej bilder iallafall :)



sv: ja det var en bra ide, det är ju som sagt inte roligt att slänga ut så mycket pengar om den är kass! ja det har jag faktiskt testat förut och jag tycker det är bra. så är inte primern bra så får det bli mineral igen när det är dags för nytt :)

2009-09-14 @ 15:30:01
URL: http://raisetofame.blogg.se/
Postat av: asta!§

Verkligen världens sötaste hund du har!=)

2009-09-14 @ 15:43:39
URL: http://astish.blogg.se/
Postat av: Lina o Zing

Hej!



Johanna på Karlstads hundcenter har kurs i freestyle så det är bara att anmäla sig dit. Tror hon kommer ha en till våren. Lycka till så syns vi förhoppningsvis på tävlingsbanorna.

2009-09-14 @ 22:16:29
URL: http://nogg.se/dogz
Postat av: Anna

sv: jaa men eddie mammas berner sennen har aldrig ylat till telefonen, är bara dino som jag vet som gör det... enda gången jag hört eddie yla var en gång när glassbilen tutade...

2009-09-14 @ 22:36:24
URL: http://annaflickan.blogg.se/
Postat av: Anna

2,2 kg??? :) haha min väger 35 och mammas 54 :)

2009-09-14 @ 22:37:50
URL: http://annaflickan.blogg.se/
Postat av: asta!§

sv; Jag ska nog skaffa en sån när jag flyttar hemifrån!=)

2009-09-15 @ 13:31:31
URL: http://astish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0