Vilken vovve jag har!

Nu är valpkursen slut och vi har även gått en "Gå fint- och hundmöteskurs" i helgen. Och jag är så himla nöjd och glad med vad vi lärt oss och hur vi har utvecklats! Speciellt kursen i helgen gav otroligt mycket. Innan blev Dagmar som besatt så fort en annan hund närmade sig, men nu går hon fint fot bredvid mig och söker kontakt! Som en helt annan hund! Visst, ibland tappar hon koncentrationen och glömmer bort sig, men skillnaden nu är att jag lätt som en plätt kan påkalla hennes uppmärksamhet igen och bryta hennes fokus. Förresten fick vi supermycket beröm av kursledar-Malin (måste få skryta lite till nu...). Hon sa att första gången hon såg oss trodde hon att jag skulle få kämpa som en tok med Dagmar, men "hon har ju arbetsglädje som en hel brukshund ju!". Hon sa att hon är jätteimponerad av oss som ekipage och att hon var glad att Dagmar har en så bra matte! "Om alla hundägare kunde vara som du" sa hon till och med. Gissa om det var kul att höra?!? Särskilt eftersom det är min första hund och jag egentligen inte riktigt vet vad jag gör, utan mest kör på känsla och sunt förnuft. Kul kul! Nu när jag känner att vi har potential, och jag ser att träningen har gjort stor skillnad, är jag väldigt peppad på flera kurser och att börja träna på allvar.

En annan grej som går väldigt bra är inkallningen. Numera sitter den såpass bra att jag har henne lös en hel del, även på ställen där det finns lite störningar i form av cyklar och andra människor till exempel. Jag litar dock inte helt på henne, så kommer det en annan hund åker kopplet på bums. Men häromdagen dök det upp en retsam katt tre meter från Dagmar och då tänkte jag testa om det gick så jag sa åt henne att sätta sig, vilket hon gjorde. Sen satt hon och tittade från katten till mig som om hon bad om lov att få gå fram till katten. Men det fick hon inte, utan vi gick därifrån istället. Så himla duktigt av henne!!

En negativ utveckling (allt kan ju inte gå bra..) är att Dagmar har börjat kissa och bajsa inne på nätterna igen. Grr.. Hon var så himla duktig på det där för ett tag sen, och egentligen har hon inte behövt rastas på natten sen hon var tre månader. Så jag vet inte riktigt vad som händer.. Men vi jobbar på det. Hoppas det går över snart iaf, för jag är TRÖTT!!!

Kommentarer
Postat av: Maggan

Bakslag i rumsrenheten är INGET ovanligt tyvärr bland Pommar ;/

Om du inte redan har henne i "bur" under natten skulle jag rekomendera det...ställ den nedanför sängen så du hör när hon vaknar och eventuellt är nödig...så du har möjlighet att ta ut henne =)

Sedan brukar löp på verka deras rumsrenhet tyvärr...vissa av mina tikar gör jämt olyckor inne när dom löper!



Lycka till =)

2008-12-04 @ 17:14:23
URL: http://www.jackdows.se
Postat av: Anonym

Hejsan hur går allt med lilla Dagmar. jag har pratat med min uppfödare och hon berättade att det var någon som gick henne och fick hundens klor klippta kom att tänka på om det kanske var du.

Hon heter kate? haha Ha en fortsatt trevlig dag

KRAMAR

2008-12-15 @ 10:10:37
URL: http://nallisballis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0