Världens bästa start på dagen!

När jag vaknade i morse var jag jätteseg och trött. Jag tvingade mig själv att gå ut med Dagmar och tog för första gången på evigheter med klickern ut. På promenaderna brukar jag annars alltid köra klickerträning utan klicker, men idag tänkte jag att jag kanske kunde hitta på något roligt längst vägen. Och om jag gjorde! Vi körde tre stycken shapingpass och jösses vad kul det var! Hon börjar verkligen bli repetitionsklok nu.

Första passet var att omvända en superläskig plasttejp (ni vet typ sån där som polisen spärrar av med, fast för byggarbetsplatser) till något positivt. Först vågade hon sig inte ens fram utan hoppade bara runt livrädd. Så började jag klicka för att hon tog ett steg fram mot den och plötsligt vågade hon nosa på den. Massor med beröm och godis. Vi upprepade det här några gånger och hon fattade väldigt snabbt vad hon skulle göra för att få godisen. Sen ökade jag kriterierna - hon var tvungen att göra något mer än bara nosa. Det fattade hon också jättesnabbt och började krafsa på det "livsfarliga" bandet. Och vips var det inte läskigt längre, trots att det rörde på sig. Det går så himla snabbt att klassiskt betinga om någonting om man bara vill. På platsen vi var fanns det flera såna här band så jag körde en runda och klicka dem allihop. Till slut började hon aktivt söka sig till plastbanden - hon visste ju att de betydde belöning! :)

Den andra grejen jag shejpade fram var att ställa sig med ena tassen på en liten träpåle som var ca 1,5 cm i diameter. Den var nedslagen i marken och stack bara upp ca 5 cm. Jag hade egentligen inget mål med passet utan tänkte bara fånga det hon hittade på. Började med att klicka för att hon visade pålen intresse genom att nosa på den. Kunde redan efter två klick öka kriteriet till att hon skulle hitta på något annat. Då satte hon raskt upp ena tassen på den - bra! Klick och belöning! Hon upprepade det här några ggr, sen väntade jag på något nytt igen. Då lade hon all vikt på den tassen som stod på pålen och lyfte den andra tassen i luften. Jättefint! Så duktigt! Sen gav jag mig, nöjd med min frishejping. :)

Fast jag kunde inte hålla mig särskilt länge. Det var ju så roligt. Vi gick förbi några gula plaströr som stack upp ur marken i ena änden. Den andra änden var lös, men hade liksom fallit ner mot marken så att röret bildade en båge. Jag började med den största och mitt mål var att hon skulle gå under bågen, fram och tillbaka. Klick för nosande på röret, sen väntade jag. Hon krafsade då lite på den, vilket gjorde att den rörde sig och hon blev skitskraj. Men till min stora förvåning vågade hon sig på ännu ett krafs, och när hon insåg att inget farligt hände blev hon tuffare. Hon fick dock aldrig något klick för krafsandet, så då fick hon ju testa något annat. Hon stack huvudet under bågen och vips - klick och belöning! Då testade hon att springa igenom och då blev matte överlycklig! Efter det här gick jag vidare till en mindre båge och det klarade hon direkt. Efter några repetitioner gick jag till en jätteliten båge. Den var så liten att hon skulle bli tvungen att krypa under den. Det här var lite svårare. Man såg på henne att hon visste vad hon skulle göra, men det var lite läskigt... Men, till slut gick det! Och efter några repetitioner gjorde hon det helt utan tvekan!

Så himla roligt att göra såna här små, helt onödiga tricks! Det är verkligen givande att lära sin hund göra såna saker helt utan att visa den vad den ska göra. Behöver jag säga att jag är grymt nöjd över början på dagen?! :)


Hur lär man en hund detta genom att locka med en godbit? :)


Hunden på bilden är Shejpa, från Klickerklok, där bilden också kommer från.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fasen vad bra ni är :)

2009-12-09 @ 16:37:19
URL: http://juliusmatte.blogg.se/
Postat av: Anna

duktiga :D

2009-12-11 @ 10:35:58
URL: http://annimoll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0