Sammanfattning av tankar kring shaping

Kursen hos Fanny och Thomas på Klickerklok var verkligen jättegivande och jag lärde mig mycket nytt. Själva grejen "shaping" hade jag ju rätt bra koll på, men det var mycket annat runt kring som jag inte visste eller tänkte på. Bland det första jag lärde mig var att jag har rätt dåliga mekaniska färdigheter. Jag är helt enkelt inte så bra på att ha koll på mina händer och snabbt klicka och snabbt vara framme med godis. Jag fumlar en hel del när det gäller detta. Sen en annan viktig grej är belöningsplaceringen. Jag har hittills alltid belönat rakt framifrån eller kastat på golvet, men om man belönar hunden i rätt position så blir ju det hela mycket tydligare. Tex, om man lär hunden att frysa nosen mot höften, så ger man godisen vid höften. Då blir det mycket tydligare för hunden.
Sedan har jag insett att det är viktigt att tänka i förkunskaper - vad kan hunden och/eller jag sedan tidigare som kan vara bra för det nya momentet? Som idag när jag shapade fram "sitt fint" så är ju en förkunskap att Dagmar har ett frivilligt "sitt" och även att hon kan "vinka". Jag lärde mig också att man kan börja lära in ett nytt moment i en annan position än hunden ska ha när momenten är färdigshejpat. Man kan alltså börja i ligg när man ska lära in tex "nos mot tass", för då blir det enklare för hunden när den sedan står upp.
Jag insåg också värdet av att integrera lek i shapingträningen. Vi körde 3-4 belöningar och sedan lek i några sekunder, sedan 3-4 belöningar igen. Och korta pass - 3 minuters träning (inkl. lekpauser) och sedan en längre paus, då man dessutom utvärderade passet och planerade inför nästa. Detta var oerhört effektivt!!
Men det allra bästa jag lärde mig på kursen var nog ändå "omvänd lockning". Detta använder man sig av när beteendet är framshejpat, men man vill lära hunden att fortsätta beteendet en längre stund. Man har då godis i handen och så länge hunden gör rätt så håller man handen öppen så att hunden kan se godiset. Bryter den beteendet stänger man handen illa kvickt. Så länge hunden gör rätt så ger man den godis ur den öppna handen med jämna mellanrum. Detta var supereffektivt och Dagmar fattade poängen direkt! Jag använde det förut när jag shejpade fram "sitt fint".

Jag lärde mig mycket mer än detta, men blogginlägg ska ju vara korta sägs det och det här är redan alldeles för långt för att någon ska orka läsa igenom det. Men, jag skriver faktiskt mest här för min egen skull. Stort tack dock till er trogna läsare där ute! :)


Kommentarer
Postat av: Louise

Jag läste minsan allt :) Låter härligt, jag längtar så mycket till kursstart. Känns som man kommer gå därifrån med maaassor av bra kunskap :)

2009-09-27 @ 00:26:33
URL: http://raisetofame.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0