Shejping

Igår lyckades jag shejpa in "snurra"! Har medvetet väntat med det eftersom jag har tyckt att det verkar så svårt. Momentet består ju av massa massa småbitar och jag har inte trott att vi skulle lyckas. Men så igår bestämde jag mig för att testa! Började med att klicka för att hon vred på huvudet åt vänster och ganska snabbt kunde jag öka kriterierna till att hon skulle flytta en tass också. Sen sade det bara tjoff! och så plötsligt snurrade hon! Jag blev alldeles paff över hur fort hon fattade galoppen. Jag tror att det som gjorde att det gick så bra var att jag var noga med belöningsplaceringen. Jag gav henne alltid godisen i den riktningen som hon skulle fortsätta i. Är det något jag har lärt mig är viktigt så är det just belöningsplaceringen - och igår fick jag ju bevis för att det är avgörande för effektiviteten i träningen!
Började lägga på kommando igår, men jösses vad hon har dålig signalkontroll nu för tiden... Sedan vi började med klickerträning har jag lagt all fokus på frivilliga beteenden och prioriterat bort signalkontrollen. Och det märks nu... Skärpning Sara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0